Centraal bediende hygiënische spoelingen Dialysecentrum in Heidenheim (Duitsland)

2024 opende een nieuw dialysecentrum in Heidenheim, Duitsland. De begane grond is volledig ingericht voor dialysebehandelingen. Op drie andere verdiepingen zijn in totaal 45 appartementen van ongeveer 25 m² groot gerealiseerd voor medewerkers van het Klinikum Heidenheim. Het project is uitgevoerd door Essinger Wohnbau GmbH.

Vanwege de verhoogde eisen aan de drinkwaterhygiëne is de watervoorzieningsinstallatie zo ontworpen dat in elk appartement op de bovenste verdieping een Geberit HS50 hygiënische spoeling zorgt voor een regelmatig waterverversing in het gehele woongebied. De met Geberit Connect verbonden hygiënische spoelingen bieden het voordeel dat ze zonder coördinatie met de bewoners kunnen worden aangestuurd. De facility manager kan nu centraal in de technische ruimte instellingen voor de hygiënische spoelingen aanpassen en apparaatinformatie en spoelprotocollen uitlezen.

Het project in het overzicht 

Hoge eisen in de gezondheidszorg

Ondanks tijdelijke bewoning is de kwaliteit van het drinkwater gewaarborgd.

Een hygiënische spoeling per appartement

In alle appartementen op de bovenste verdieping is een Geberit HS50 hygiënische spoeling geïnstalleerd.

Afspraken maken is niet nodig

Met Geberit Connect hoeven er geen afspraken te worden gemaakt met de bewoners, die dag- en nachtdiensten werken.

Geberit Connect als oplossing

Dankzij de centrale bediening hoeven de beheerders de individuele appartementen niet meer binnen te gaan.

De opdrachtgever aan het woord 

Maximilian Nudig, projectleider Essinger Wohnbau GmbH

Het voordeel van deze oplossing is dat alle hygiënische spoelingen op één centraal punt samenkomen. Zo hoeft de technische dienst alleen nog maar op één plek te zijn voor het uitlezen en documenteren, en hoeven er geen afspraken met de huurders gemaakt te worden.

Maximilian Nudig, projectleider Essinger Wohnbau GmbH

Hebt u een vergelijkbaar project? Wij kijken graag samen voor de juiste oplossing

De vereisten van het project Apparaten bedienen en uitlezen zonder afspraken

Appartementen voor medewerkers van het Klinikum Heidenheim

Vooral in de gezondheidszorg zijn er hoge eisen aan de drinkwaterkwaliteit. Het nieuwe dialysecentrum van het Klinikum Heidenheim biedt op de begane grond een behandeling in een aangename omgeving voor dialysepatiënten.

Op de drie verdiepingen erboven zijn appartementen van 25 m² gecreëerd, die beschikbaar zijn voor nieuwe medewerkers van het Klinikum.

De sanitaire ontwerpers stonden voor de uitdaging om de watervoorzieningsleidingen zo in te richten dat de drinkwaterkwaliteit ook bij onregelmatig gebruik van de appartementen behouden blijft.

De watervoorzieningsleidingen zijn doorverbonden, zodat op de bovenste verdieping altijd één Geberit hygiënische spoeling per appartement kon worden gebruikt. In totaal zijn er 18 Geberit HS50 hygiënische spoelingen geïnstalleerd.

De wens van de exploitant was dat deze grote hoeveelheid hygiënische spoelingen onafhankelijk van de bewoners bediend en uitgelezen kon worden, omdat zij in ploegendiensten werken en onregelmatig beschikbaar zijn.

In het dialysegebied zou de werking van de hygiënische spoelingen de bedrijfsvoering verstoren.

De oplossing van Geberit Netwerken van hygiënische spoelingen met Geberit Connect

Bediening van alle hygiënische spoelingen met de Geberit Control App via het Geberit Gateway
  • De Geberit hygiënische spoelingen zijn via een GEBUS-kabel verbonden met het Geberit Gateway, dat in de technische ruimte is geïnstalleerd. De technische dienst heeft altijd toegang tot deze ruimte. Het Geberit Gateway en GEBUS zijn componenten van Geberit Connect, het toekomstgerichte platform voor netwerking en het beheer van sanitaire apparaten.
  • De hygiënische spoelingen zijn ingesteld op de spoelmodus “Interval“ om de drinkwaterleidingen elke 72 uur te spoelen.
  • Op het Geberit Gateway worden alle gebeurtenissen en spoelingen geregistreerd en opgeslagen. Via de mobiele Geberit Control App hebben technici altijd toegang tot alle hygiënische spoelingen. Hierdoor kunnen technici op elk moment de protocollen exporteren en de regelmatige spoeling weergeven. Dit bespaart tijd en moeite.
  • Het Geberit Gateway waarschuwt gebruikers bij fouten en waarschuwingen. Als een van de hygiënische spoelingen niet werkt, ontvangen de technici een e-mail en kunnen ze het probleem tijdig oplossen. Firmware-updates kunnen direct via de cloud worden uitgevoerd.
  • In de geprefabriceerde badkamers zijn bovendien leidingsystemen, bedieningsplaten, wastafels en toiletten van Geberit en Geberit Huter installatiesystemen geïnstalleerd, die voldoen aan de hoge eisen van het dialysecentrum met betrekking tot hygiëne en functionaliteit.

Meer over Geberit Connect te weten komen

Feiten en Cijfers Over het project

Geberit Know-how

Toegepaste producten van Geberit
  • Geberit Connect
  • Geberit Hygiënesysteem
  • Geberit HS50 Hygiënespoelingen
  • Geberit Silent-db20 Afvoersysteem
  • Geberit Mepla Aanvoersysteem
  • Geberit Renova Plan wastafel
  • Geberit Sigma01 Bedieningsplaat
  • Geberit Renova WC met WC-zitting